Bij een virtueel veldwerk voeren leerlingen een kort onderzoek naar een watervraagstuk. In plaats van echt naar het veldwerkgebied te gaan, bekijken ze 360-graden foto’s van verschillende veldwerklocaties, en maken opdrachten in een opdrachtenboekje.
Leerlingen kunnen de 360-gradenfoto’s bekijken op een laptop of PC. Maar nog mooier is het als ze de foto’s bekijken op een tablet of smartphone. Deze reageert namelijk op de bewegingen van de leerling. Ze kunnen hun tablet of smartphone voor zich houden en om zich heen bewegen. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat ze zelf kunnen ‘rondkijken’ op de veldwerklocaties. Eventueel kan er ook gebruik gemaakt worden van (goedkope) kunststof VR brillen, waar leerlingen hun smartphone in kunnen plaatsen.
Op deze pagina staat lesmateriaal, en achtergrondinformatie over virtueel veldwerk.
Lesmodule | Niveau | Onderwerp | Gebied |
Stroomgebied van de Rijn | 1e of 2e klas VMBO, HAVO of VWO | Rivieren (basis) | Rijn |
Hoog en laagwater op de Waal | 1e of 2e klas VMBO, HAVO of VWO | Rivieren (basis) | Waal |
Waterbeheer in Groningen | 1e of 2e klas VMBO, HAVO of VWO | Wateroverlast, watersysteem | Groningen |
Ruimte voor de Waal | 3e of 4e klas HAVO/VWO | Ruimte voor de Rivier | Nijmegen-Lent |
Beekherstel | Bovenbouw VWO | Beekherstel | Achterhoek |
Bodemdaling en Waterbeheer | Bovenbouw VWO | Bodemdaling, veengebied, waterbeheer | Groene Hart |